Donkere en leegstaande panden doen afbreuk aan de levendige sfeer van de Leidse binnenstad. Hoewel de binnenstad op dit moment een historisch lage winkelleegstand heeft, zijn er toch een aantal panden die voor langere tijd geen huurder hebben. Daarom kwam City Window in contact met het Centrummanagement en ontstond het idee om leegstaande etalages een tijdelijke invulling te geven. ‘Het doel is om de komende tijd tien etalages te voorzien van reclame-uitingen voor lokale evenementen, ondernemers en musea’, aldus Ruud Morien van City Window, ‘daarnaast creëren we hiermee ook ruimte voor beeldende kunst’. De impact van de etalages zal daardoor verder reiken dan alleen de winkelruit: ‘Niet alleen zorgen we met deze tijdelijke invulling voor meer levendigheid, ook geven we lokale ondernemers een steuntje in de rug’, volgens Morien.
De panden waarvan de etalage nu een tijdelijke invulling krijgen, blijven beschikbaar voor de verhuur. Morien: ‘Voor pandeigenaren is deze manier van opvulling een uitkomst: een aantrekkelijke etalage zal eerder potentiële huurders aantrekken dan een donkere ruit’. Daarnaast delen de vastgoedeigenaren van de panden mee in de opbrengst. ‘Wij ontzorgen de eigenaren volledig en beheren de etalage als overbrugging naar de volgende huurder’, aldus Morien. Adverteerders kunnen een etalage per week huren.
Wethouder Yvonne van Delft (Economie en Cultuur) is enthousiast over de opvulling van leegstaande winkelruimtes: ‘Ik vind dit een mooi voorbeeld van samenwerken: aan bewoners en bezoekers laten we zien wat Leiden te bieden heeft op het gebied van cultuur en winkelen, de binnenstad ziet er gezellig en uitnodigend uit én we ondersteunen lokale ondernemers en de cultuursector. Zo wordt het bezoeken van de Leidse binnenstad nog meer een beleving voor de bezoekers.”

