Beste belevingsgebied van Nederland
In de plannen van het Centrummanagement groeit de binnenstad van Leiden in tien jaar uit tot een bruisende bestemming voor recreatief verblijf en culturele ontdekking. Bewoners en bezoekers genieten hier van een unieke mix van bijzondere winkels, heerlijke horeca en culturele hoogtepunten. Daarnaast zorgen levendige evenementen ervoor dat de binnenstad een dynamische en aantrekkelijke plek is om iedere dag te komen genieten.
Historische binnenstad en modern Stationskwartier
Een belangrijk aspect van de visie is de versterking van de band tussen de historische binnenstad en het moderne Stationskwartier, waarmee een aantrekkelijke omgeving met een sterke regionale aantrekkingskracht ontstaat. Daardoor biedt de binnenstad in 2035 een harmonieuze mix van monumentale pracht en innovatieve ontwikkeling. De nadruk ligt hierbij op drie pijlers: ondernemerschap, kennis en cultuur.
Concrete acties voor sfeergebieden
Om de ambitieuze visie te realiseren, stelt het Centrummanagement concrete actiepunten voor. Deze bestaan onder andere uit het makkelijker maken van het samenvoegen van winkelpanden, om de binnenstad aantrekkelijker te maken voor ketens, en het uitbreiden van de zaterdagmarkt naar de Aalmarkt en Stille Rijn. Daarnaast stelt het Centrummanagement voor op specifieke locaties meer horeca toe te staan, om zo aan de vraag van de consument te voldoen. Ook wordt er gepleit voor een representatievere entree tot de stad door de Stationsweg, Steenstraat en Turfmarkt busvrij te maken en de focus in de hele binnenstad op voetgangers te leggen.
Leiden als Culturele Hoofdstad
Het Centrummanagement erkent dat de uitdagingen niet alleen kunnen worden aangegaan en roept op tot samenwerking met partners en bewoners van de stad. Een dergelijke gecoördineerde aanpak resulteert in economisch veerkrachtige binnenstad die klaar is voor de toekomst. Als kroon op de inspanningen streeft het Centrummanagement ernaar om Leiden – samen met de regio – te kandideren als Culturele Hoofdstad van Europa.
