Het eenjarige jubileum van het nieuwe parkeerbeleid vormde aanleiding voor het Centrummanagement om het beleid in een enquête voor te leggen aan gebruikers van de Leidse binnenstad. Uit de enquête blijkt dat ondernemers de communicatie over het beleid onduidelijk vinden en dat er te veel bezoekersparkeerplaatsen zijn verdwenen. Daarnaast geeft 75% van de ondernemers aan dat hun leveranciers moeite hebben met het parkeren in de binnenstad. De ondernemers gaven het algehele parkeerbeleid een 3,6.
Veel onduidelijkheid over dagkaarten
Ook bewoners en bezoekers geven het parkeerbeleid een ruime onvoldoende: een 4,3. Meer dan de helft is van mening dat het nieuwe parkeerbeleid niet duidelijk is. Het grootste pijnpunt dat wordt genoemd is de onduidelijkheid rondom het parkeren op straat: veel bezoekers zijn niet op de hoogte van het feit dat op straat enkel geparkeerd kan worden met een dagkaart. Er worden daardoor onnodig hoge kosten gemaakt voor het parkeren in de binnenstad, wat een volgend bezoek minder aannemelijk maakt.
Goed parkeren essentieel voor binnenstad
Naar aanleiding van de resultaten van de parkeerenquête roept het Centrummanagement op tot een aantal wijzigingen van het parkeerbeleid. Centrummanager Gijs Holla: ‘Goed parkeren is een van de cruciale ingrediënten voor een vitale binnenstad. Zo moet de stad toegankelijk blijven voor bezoekers die een snelle boodschap komen doen, bijvoorbeeld door nieuwe kort-parkeerlocaties op de Steenschuur, Nieuwstraat en Papengracht’. Daarnaast ziet Holla ruimte voor betere communicatie: ‘We zien dat veel bezoekers onnodig met een dagkaart op straat parkeren en de bewegwijzering naar de parkeergarages nog beter kan’.