Het Centrummanagement Leiden in 2 minuten
Hier houden we ons mee bezig

Belangenbehartiging
Als belangenbehartiger van de binnenstadondernemers, is het Centrummanagement nauw betrokken bij (toekomstige) veranderingen in de binnenstad. We letten hierbij in het bijzonder op nieuw gemeentelijk beleid gericht op bereikbaarheid, parkeren, openbare ruimte en retail- en horecabeleid. Hierbij richten we ons op wat deze ontwikkelingen betekenen voor de ondernemers en de economische vitaliteit, en mengen we ons in de discussie waar nodig. Dit doen we in overleg met onze Adviesraad, met vertegenwoordigers van de verschillende ondernemersverenigingen.

Retailacquisitie & leegstandsbestrijding
Een levendige binnenstad met een groot aanbod aan winkels en horeca. Daar streeft het Centrummanagement naar. Daarom zetten we – door het aantrekken van nieuwe formules – in op het vergroten van het aanbod en het bestrijden van leegstand. Daarnaast ondersteunen wij ondernemers bij het zoeken van opvolging voor hun zaak en het opvullen van tijdelijk leegstaande winkelpanden.

Campagnes
Bezoekerscampagnes zijn onmisbaar bij het op de kaart zetten van Leiden. De combinatie van een historische binnenstad, een uniek winkelaanbod en een grote diversiteit aan horeca zorgen ervoor dat Leiden bezoekers veel te bieden heeft. Om nog meer bezoekers uit de stad en regio naar Leiden te trekken, heeft het Centrummanagement meerdere campagnes opzet.

Evenementen
Om de belevingswaarde van de stad te vergroten, organiseert en subsidieert het Centrummanagement verschillende evenementen in de Leidse binnenstad. Zo zorgen we ervoor dat bezoekers vaker naar Leiden komen en versterken we de centrumfunctie van de stad in de Leidse regio. Een begrip in de regio en ver daarbuiten zijn de Leidse Winter Wonder Weken,met de bijbehorende Drijvende Kerstmarkt en IJsbaan, maar ook het Fashion Festival en de dragen bij aan de goede belevingswaarde van Leiden.

Duurzaamheid
De komende jaren gaan er veel maatregelen genomen worden om de binnenstad duurzamer te maken. Het Centrummanagement is actief betrokken bij de totstandkoming en uitvoering van projecten die de duurzaamheid van de stad vergroten. Voor de totstandkoming van een duurzame stad, maar ook om de belangen van ondernemers te vertegenwoordigen.

Kennis&Kunde-workshops
Hoe trek je meer bezoekers naar je onderneming, hoe zet je een goede marketing op of wat is er nodig om een goed functioneren webwinkel te lanceren? Om ondernemers te inspireren en de mogelijkheid te geven om te netwerken, organiseert het Centrummanagement Kennis & Kunde-workshops waarbij je leert hoe je het verschil kunt maken.

Sponsoring
Heb jij plannen voor een initiatief of evenement dat bijdraagt aan een levendige en economisch vitale binnenstad? Het Centrummanagement ondersteunt initiatieven die bijdragen aan het profiel van de Leidse binnenstad, een omzet verhogende werking hebben voor ondernemers en een open karakter kennen.

Bezoekersmonitoring
Via GPS-tracking analyseren we data over trends in dagbezoeken in Leiden. We meten de herkomst, aantallen en spreiding van bezoekers (totalen) per uur nauwkeurig. We meten per gebied, locatie of evenement. Doel is een optimale balans tussen leefbaarheid en levendigheid in de stad. Datagedreven inzichten zijn daarbij essentieel. Locatiegegevens komen verzameld, versleuteld en geaggregeerd binnen in het dashboard. Deze zijn niet herleidbaar tot individuen en de methode is AVG-proof. Dit is een samenwerking tussen Centrummanagement Leiden, gemeente Leiden en Leiden&Partners.