De maatregelen voor winkels en horeca zijn in verregaande mate versoepeld, waardoor ondernemers weer meer ruimte hebben om te ondernemen. Daarnaast begint de drukte in de winkelstraten weer toe te nemen, weten bezoekers uit de regio en de rest van het land hun weg weer naar Leiden te vinden en is met de komst van de nieuwe lichting studenten de binnenstad weer gaan bruisen. Hoewel een deel van de ondernemers nog in een moeilijke situatie zit, gaat het over het algemeen de goede kant op met de Leidse binnenstad.
Als Centrummanagement hebben we de afgelopen maanden gebruikt om inwoners uit de regio weer uit te nodigen een bezoek te brengen aan de Leidse binnenstad. Hiervoor hebben we onder andere de Trakteer jezelf op Leiden-campagne ingezet. Zo was er buitenreclame in de regio te zien, draait er een uitgebreide online campagne op sociale media, plaatsen we artikelen in (landelijke) media en bezoeken influencers de binnenstad. Daarnaast lanceerden we de Liever in Leiden-beweging, waarmee we Leidenaren oproepen lokaal te winkelen en onze horeca te bezoeken. De komende maanden gaan we met beide campagnes door, waarbij we in het bijzonder ambitieuze plannen hebben voor het online platform van Liever in Leiden. Hierover maken we later meer bekend.
Hoewel we de crisis nog niet in zijn geheel achter ons hebben gelaten en de toekomstige ontwikkelingen nog onzeker zijn, lijkt het erop dat de Leidse binnenstad tot nu toe goed door de crisis is gekomen. De winkelleegstand is op een historisch laag niveau en we vernemen veel interesse van ondernemers en formules die zich in Leiden willen vestigen. Als Centrummanagement blijven we ook de komende tijd hard inzetten op het aantrekken van nieuwe winkels en horecagelegenheden, zodat we het aanbod hoog en de leegstand laag houden.
Daarnaast lijkt het er nu op dat er de komende maanden meer ruimte ontstaat voor de organisatie van evenementen. Moest de binnenstad het afgelopen december zonder de WinterWonderWeken doen, ziet het er nu naar uit dat er dit jaar weer een bruisend programma georganiseerd kan worden. Zo zorgen we ervoor dat ook tijdens de komende feestdagen de Leidse binnenstad weer tot leven komt en we meer bezoekers verleiden een bezoek aan onze stad te brengen.
We zijn er nog niet, maar de meeste seinen staan op dit moment op groen. Dat betekent echter niet dat alle ondernemers de moeilijke tijd achter zich hebben gelaten. Als Centrummanagement blijven we daarom klaarstaan voor ondernemers die het op dit moment moeilijk hebben. Zij kunnen contact met ons opnemen via info@centrumvanleiden.nl of 071-5140435.

Gijs Holla
Centrummanager