Evenementen

Evenementen dragen in grote mate bij aan de belevingswaarde van de Leidse binnenstad, en trekken bezoekers uit het hele land naar Leiden. Daarom organiseren wij gedurende het jaar diverse evenementen die het bezoek aan Leiden een impuls geven. Denk hierbij aan het Fashion Festival, de intocht en huis van Sinterklaas en de WinterWonderWeken.

Sommige evenementen worden volledig door het Centrummanagement Leiden georganiseerd, andere zijn het resultaat van intensieve samenwerking met partners en ondernemers uit de stad. Daarnaast stellen we subsidies beschikbaar voor initiatieven uit de stad.

Winter Wonder Weken

De Winter Wonder Weken zijn de afgelopen jaren uitgegroeid tot een begrip in de Leidse regio en daarbuiten. Ze worden gevormd door een uitgebreid programma aan evenementen in de binnenstad. Zo is het Centrummanagement de medeorganisator van de intocht en het Huis van Sinterklaas, waar ieder jaar vele duizenden bezoekers op af komen. Daarnaast ondersteunt CML de organisatie van de jaarlijkse drijvende ijsbaan en de kerstmarkt.

Fashion Festival

Het Fashion Festival is een evenement dat door CML wordt georganiseerd om het diverse aanbod aan fashion winkels in Leiden onder de aandacht te brengen. Daarvoor worden op de laatste zaterdag van mei diverse modeshows gehouden door de stad.

Leidse Restaurantweek

Het Centrummanagement is de organisator van de Leidse Restaurantweek, waarin we de Leidse horeca onder de aandacht brengen. De Leidse Restaurantweek zal onder de vlag van Liever in Leiden georganiseerd worden. 

Evenementenondersteuning

Gesteunde evenementen

We dragen actief bij aan het steunen van bezoekersverhogende evenementen in de Leidse binnenstad. Voorbeelden van evenementen die wij hebben ondersteund zijn:

  • Lakenfeesten
  • Hofjesconcerten
  • Rembrandtdagen
  • Open Dag Universiteit Leiden
  • Leiden Culinair

Leids Glas

Naast de bijdrage aan de organisatie van evenementen, is het Centrummanagement Leiden ook actief betrokken bij het project ‘Leids Glas’, waarmee tijdens stadsbrede evenementen gebruik wordt gemaakt van statiegeldbekers. Zo werd tijdens Leidens Ontzet 2019 voor het eerst gebruik gemaakt van statiegeldbekers, waarmee 500.000 plastic wegwerpbekers werden bespaard.

De werkgroep LeidsGlas, bestaande uit de 3 October Vereeniging, Leiden&Partners, Koninklijke Horeca Nederland, Café Vereniging Leiden, PKVV en de gemeente Leiden, wordt geleid door het Centrummanagement en zorgt ervoor dat ondernemers worden ondersteund bij de invoering van deze statiegeldbekers. De komende jaren zal de invoering van statiegeldbekers bij grote evenementen verder worden doorgevoerd.

Blijf op de hoogte van ontwikkelingen in de binnenstad